Adaptacja

KRÓTKIE POŻEGNANIE Utrudnia Kilkakrotne pożegnanie dziecka. Długa rozmowa przed salą. Stanie w drzwiach i obserwowanie dziecka. Pomaga Nie poganiaj dziecka. Pożegnaj je jeden raz. Rozmowę z dzieckiem przeprowadź w domu. Szybko opuść salę/szatnię. RUTYNA Utrudnia Chaos i pośpiech, który powstaje, gdy rodzic nagle urywa pożegnanie z dzieckiem, spiesząc się lub poganiając dziecko. Pomaga Umów się […]

KRÓTKIE POŻEGNANIE

Utrudnia

  • Kilkakrotne pożegnanie dziecka.
  • Długa rozmowa przed salą.
  • Stanie w drzwiach i obserwowanie dziecka.

Pomaga

  • Nie poganiaj dziecka.
  • Pożegnaj je jeden raz.
  • Rozmowę z dzieckiem przeprowadź w domu.
  • Szybko opuść salę/szatnię.

RUTYNA

Utrudnia

  • Chaos i pośpiech, który powstaje, gdy rodzic nagle urywa pożegnanie z dzieckiem, spiesząc się lub poganiając dziecko.

Pomaga

  • Umów się z dzieckiem na sposób pożegnania i stosuj go, np. buziak, przytulas, piąteczka, po czym dziecko idzie do cioci.
  • Schemat zachowania budzi u dziecka poczucie bezpieczeństwa.

POZYTYWNE KOMUNIKATY

Utrudnia

  • Słowa współczucia, np. „przykro mi ale musisz tu zostać”.
  • Przepraszanie, np. „przepraszam ale musisz zostać”.
  • Pocieszanie, np. „nie bój się”.
  • Żal i strach w głosie rodzica.

Pomaga

  • Uśmiech rodzica.
  • Radosny i pewny głos rodzica.
  • Miłe życzenia, np. „baw się dobrze”.

MÓWIENIE PRAWDY

Utrudnia

  • Kłamstwa.
  • Nie dotrzymywanie umów zawartych z dzieckiem.

Pomaga

  • Szczerość ze strony rodzica.
  • Dotrzymywanie obietnic, np. „przyjdę po ciebie po obiedzie”.

CIERPLIWOŚĆ I WRAŻLIWOŚĆ

Utrudnia

  • Poganianie dziecka.
  • Straszenie.

Pomaga

  • Czas poświęcony dziecku.
  • Spokój rodzica, czułość i cierpliwość.

SAMODZIELNE WEJŚCIE DO SALI

Utrudnia

  • Wniesienie dziecka do sali na rękach.

Pomaga

  • Samodzielne wejście dziecka do sali.